С любезното съдействие на Нури Сали.
Какво място заема Райнино /Кьосе Абди/ в легендите за Железния баща - Демир баба? Ако този въпрос предизвиква познавателния ви интерес следващите редове са за вас.
Съществуват фолклорни податки, че легендите
за Железния баща водят началото си от хилядолетия. Тези митове са интерпретиран
от траки и българи, от християни и мюсюлмани. В наши дни историите за живота и
делата на Железния баща – Демир баба са достигнали в множество варианти.
Първите записани сведения намираме в апокрифната книга-житие от 1824 г. със заглавие „Виляетнаме на Демир баба султан”. Феликс Каниц през 70-те години но 19 век посещава българските земи, описва впечатленията си и прави множество гравюри, между които и на култовия комплекс Железния баща – Демир баба.
Текето Железния баща -
Демир баба. Рисунка на Феликс Каниц
През 1934 г. Анани Явашов щрихира
няколко от легендите. След него, чак през 1972 г., Евгений Тодоров поставя
въпроса за произхода им. По темата работят Катерина Венедикова, Диана Гергова,
Любомир Миков и др. Но голямата заслуга за записване, хронологизиране и
анализиране на легендите за Железния баща – Демир баба е на краеведа,
просветителя и патриота Борис Илиев. В малка книжка със заглавие „Железния баща
Демир баба” /НПС «Защита» , София, 1991 г./ учителствалият в Райнино автор е
събрал 13 фантастични истории. Вариант на една от тях, озаглавена „Дервишинът
Хасан Пехливан Баба и името на Желелезния баща”, ще прочетете по-долу. Тази легенда е свързана с
Райнино и се е предавала в семейството на Нури Сали от поколение на поколение.
Археологически разкопки в двора на
текето през 1983 – 1991 г. разкриват тракийско светилище от 6 век пр. н. е. – 2
век след н. е. с четири жертвени площадки. Върху скалата личат улеи, под тях са
намерени фрагменти от голям глинен съд, в който са се стичали жертвената кръв и вино. След
образуването на българската държава няколко века мястото е езическо оброчище и е почитано като
свещено. Има версия, че с приемането на
християнството оброчището е превърнато в параклис, а впоследствие там възниква
манастир под името „Свети Георги”, който просъществувал няколко века под
османско владичество.
През 15 и 16 век султан Селим I преселва в Добруджа и Лудогорието големи
маси от бунтуващи се алиани, чиито наследници днес са популярни като къзълбаши.
Наричали ги къзълбаши - в превод
означава червеноглави - защото носели на чалмите си червени ленти. Някои от тях
се заселват в Райнино, тогавашното Кьосе Абди. Алианите са шиити, считат за
първи наместник на пророка Мохамед неговият зет Али. Религиозните им обреди са
смесица от езически, християнски и мюсюлмански елементи. Те имат икони, палят
свещи, боядисват яйца, употребяват алкохол, ядат свинско месо, не посещават
джамии. Жените се считат равностойни на мъжете, не носят фереджета и шалвари и
участват в религиозните ритуали. Жертвено
животно е овен, с изписан на челото му червен кръст. Най-големият им празник /Хидралез/
съвпада с християнският Гергьовден. Отбелязват Тодоровден и правят Пеперуда –
молебен за дъжд.
След идването си в Лудогорието алианите
строят теке в местността Сборяново между скалите при извора Петте пръста, върху
старото светилище и манастира. Текето представлява ритуален комплекс от сгради
до извора с тюрбе – седмоъгълна гробница, в която се счита, че е гробът на
Хасан Демир баба Пехливан. Надземната част е огромен дървен ковчег /3,74 метра/
ориентиран на югозапад.
Демир
Баба теке е култов паметник, почитан едновременно от християни и мюсюлмани. След Освобождението от турско в Лудогорието се заселват
бежанци от Беломорска Тракия, добруджанци от Северна Добруджа, хора от
Пазарджишко и Благоевградско. Всички считат мястото с извора за свещено, посещават
го, палят свещи, молят се. Заедно с мюсюлманите празнуват Георгьовден и Илинден.
Организират се състезания по хвърляне на камък с тасма – кожен ремък, направен
като сапан - прашка. Този обичай произтича от вярването, че наследникът на Демир
баба решил да построи тюрбето си, където
падне хвърлен от него със сапана му
камък. Според братя Шкорпил до началото на 19 век на отвесната скала над извора е
имало издълбан голям кръст. До 1927 г. на
купола на тюрбето се издигат едновременно християнски кръст и мюсюлмански
полумесец, а вътре стоят редом Корана и Евангелието /Инджил/.
Железния баща – Демир баба, разказва
Нури Сали, се появил много векове преди идването на казълбашите. Било по времето на седемгодишна суша, от която
река Царасар пресъхнала. Железния баща – Демир баба забил пръсти в скалата и от
пет места бликнала вода. Благодарение на този извор - Петте пръста - Беш пармак
- реката пак потекла, напоила долината и така били спасени от жадна смърт хора,
животни и растения. Железния баща – Демир баба бил огромен на ръст юнак и можел
с един разкрач да стъпи от единия склон на долината на другия. На кръста си
държал запасани двуостра брадва и сабя-косатура. Обут бил в железни обуща. Яздел
верния си кон Аладжата /Пъстрия/, до който винаги подскачало кучето му
Синджирлия. Земята си обработвал с железен плуг, теглен от два бивола - Караман
и Сакар. Бил покровител на живущите в Лудогорието и Добруджа, научил ги да правят
сечива от желязо и затова хората с благодарност го нарекли Железния баща –
Демир баба.
В началото на 16 век, когато в
Лудогорието идват алианите, суетния султан
Мурат вече бил оковал и хвърлил в тъмница за 300 години Железния баща. Направил
го от завист, защото Демир баба изпонатръшкал всичките султански пехливани. В
яростта си Мурат заповядал земите в Добруджа и Лудогорието да бъдат опустошени
и те заприличали на пепелище /тозлук/. Но споменът за добрините и юначествата на
Железния баща – Демир баба не били забравени. Хората го очаквали и се надявали да ги отърве
от несгодите. Често ходели при извора Петте пръста -
Беш пармак и викали Железния баща – Демир баба да се яви: „Ела, да ни спасиш,
бащице-е-е-е!”. Отговаряло им само ехото: „Е-е-е...”. Тръгнал слух, че
той може да се появи в друг образ и под друго име. Онеправданите винаги имат
нужда от герой-закрилник и ако той не съществува те си го измислят. Така било с
Крали Марко, така станало и с Хасан Демир баба
Пехливан. Един от водачите на къзълбашките дервиши, Акязълъ баба /Белопишещият
баща/ започнал да проповядва: „Щом хората чакат Железен баща – Демир баба ние
ще им го дадем. Но за да е почитан и от мюсюлмани и от християни трябва да е с
баща къзълбашки дервиш и майка от местен род, наскоро приела правата вяра”. Акязълъ
баба намерил подходящи за тази работа неговия ученик Али и мома на име Зайде. Али,
освен че бил вещ в алианството, носел и името на първия наместник на пророка, а
Зайде имала знатно християнско потекло. Оженили
ги, вдигнали нечувана сватба. „От този съюз ще се роди наследника на Железния
баща – Демир баба – пророкувал Акязълъ баба. Когато това стане ще ме чакате -
аз ще дойда и ще му дам име.”
Родило се момче, но за дълго си останало
без име – родителите му чакали, както им поръчал Белопишещият. Чак на седмата
година той се появил, именувал детето Хасан и го взел при себе си. Хасан се
стараел с книгите, растял по-едър от връсниците си, в игрите лесно ги
побеждавал, затова го нарекли Хасан Пехливан. Като пораснал го извикали аскер да
се включи в поход на султана към Будапеща. Харесало му да е войник, забравил за
мисията си, но бил заставен от родителите си да се върне и да продължи
обучението си. Минало още много време и най-после Белопишещият баща преценил, че Хасан Пехливан е усвоил
мъдростите на алианството и притежава остатъчно сила да изпълни
предназначението си. Повдигнал бялата си глава, огледал за последно израсналия
като великан мъж и казал: „От днес се казваш Хасан Демир баба Пехливан. Ти си
новият закрилник на онеправданите и наследникът на Железния баща – Демир баба.
Върви сред хората и множи неговата и твоята слава и мъдрост!”
Тръгнал Хасан Демир баба
Пехливан по Добруджа и Лудогорието да търси място за живеене и за тюрбе, където
един ден неговите поклоници да се молят и отдават почитта си. Обиколил много
села, но навсякъде го прогонвали: „Върви си по пътя. Не си ти този, когото
чакаме!” Отчаял се Хасан Демир баба Пехливан, седнал на един голям камък и се замислил
какво юначество да извърши, за да го приемат.
Откачил от пояса сапана си – голямо
парче волска кожа с пришити към него дълги тасми. Мушнал камъка в сапана,
хванал тасмите за краищата и ги развъртял над главата си. Изхвърчал големият камък
от сапана, изсвирил във въздуха и паднал в Драгомъж – село до Исперих. Отишъл
Хасан Демир баба Пехливан в Драгомъж да иска място за теке. Но и там го
изгонили. В отговор той прокълнал селото им завинаги да си остане малко и
незначително.
Заредил пак сапана Хасан Демир баба
Пехливан, хвърлил камъка. Този път той паднал в Канипе – днешното Зебил,
Силистренско. И тук не му дали място. За трети път заредил огромната си прашка
юнака и запратил камъка в Райнино – тогава се казвало Кьосе Абди. Камъкът паднал
в двора на някой си Кара Хасан. След 1940 г. в къщи на това място са живели Георги
Бъчваров и Чернико Желев. Кара Хасан
също отказал да даде от имота си. Разсърдил се Хасан Демир баба Пехливан,
проклел и двете села: „Канипе нин йьокюзлери сакар олсун, Кьосе Абди нин
къзларъ качар олсун!” В свободен превод /Н. Сали/ - „Воловете на Канипе да
бъдат с бяло на челото, а момичетата на Кьосе Абди да пристават.” Смислово това
означава воловете на Канипе да се познават отдалеч и никой да не ги купува, а
момичетата от Кьосе Абди да не слушат родителите си и да се женят на своя
глава.
Накрая Хасан Демир баба Пехливан отишъл
в Свещари. Един козар го насочил към извора Петте пръста. Там бил построен
ритуалния комплекс и местността
възвърнала старата си слава.
Незнайно как – дали е бил там или някой
отнякъде го е донесъл - на улицата до къщата на Кара Хасан в началото на 20-ти
век имало голям камък с отвор в средата, който сам човек не би могъл и да помръдне.
Цветът му трудно се различавал, защото бил целият покрит с восък. В Райнино тогава имало почти петдесет
уста миллет семейства, двайсетина
християнски и около триста къзълбашки къщи. Независимо дали са алиани или
православни, поклонници на Железния баща – Демир баба или на Хасан Демир баба
Пехливан те често се събирали покрай камъка, палели свещи и се молели.
Но една историческа личност, която и да
е тя, не може да замести напълно митичният Железния баща – Демир баба. Разнесла
се вестта за завръщането на юнака и покровителя на онеправданите, поклонници започнали
да посещават текето и да носят дарове. Искали да вярват, но били и озадачени –
железните обуща на Железния баща – Демир баба винаги били до вратата, а
косатурата му – окачена на стената. Към тях новият светец не посягал – нямал
той тази мощ, за да ги ползва, завършва разказа си Нури Сали /Нури Бейтулов/.

